Interview met Marco van de Sande

Een van de winnaars van de NMS 2017 is Marco van de Sande. In dit interview legt hij uit wat hij allemaal van de NMS heeft geleerd.

Waarom heb je besloten aan de NMS mee te doen?

De Nationale Marketing Strijd zag, en zie ik nog steeds, als een unieke kans om in contact te komen met een groot aantal potentiële werkgevers. Toen ik mijzelf inschreef zat ik in een oriënterende fase en de diversiteit van de NMS sloot daar goed bij aan. Naast de vele positieve verhalen van oud-deelnemers werd ik ook getriggerd door het strijdelement van dit evenement. Bovendien zag ik de mogelijkheid om in contact te komen met mede-studenten van andere universiteiten als een mooie kans. Dit, omdat het je netwerk vergroot en omdat de verschillende invalshoeken tot interessante uitkomsten leiden tijdens de cases. 

Welk bedrijf heb je bezocht tijdens de inhousedag en hoe heb je dit ervaren?

Tijdens de inhousedag heb ik L'Oréal bezocht. Na een korte kennismaking met de recruiters en de andere deelnemers, kregen we een uitgebreide introductie over L'Oréal en werden ons de verschillende carrièremogelijkheden toegelicht. Vervolgens hebben we in de middag een case uitgewerkt voor het merk Vichy en werden de uitkomsten van elke groep geëvalueerd. Hoewel het niet mijn eerste inhousedag was, verbaasde het mij wederom hoe goed je een beeld kunt krijgen van een bedrijf binnen één dag aangezien de aanwezigheid op het kantoor je de kans biedt om de sfeer binnen de organisatie te ervaren. Al met al kijk ik terug op een zeer geslaagde inhousedag. 

Aan welke cases heb je gewerkt tijdens de NMS en hoe vond je deze?

Tijdens de NMS heb ik gewerkt aan een case van Hilti, Albert Heijn, en Motivaction. Drie totaal verschillende bedrijven met drie totaal verschillende cases. Elke case was gebaseerd op een actueel probleem of situatie binnen de organisatie en dit maakte ieder case erg interssant. Bovendien word je steeds in een ander team geplaatst en is het dus een kunst om de sterktes van elk teamlid op korte termijn te achterhalen en op de juiste manier in te zetten. De finale case van Motivaction heb ik als het meest uitdagend ervaren omdat het een erg uitgebreide case was en er in een korte tijd veel van ons gevraagd werd. 

Wat heb je aan de NMS overgehouden?

De NMS heeft mij een goed beeld gegeven over een diverse groep potentiële werkgevers en inzicht gegeven in mijn carrière mogelijkheden bij deze bedrijven. Door deze inzichten heb ik zowel bevestiging gekregen als bepaalde zaken voor mezelf kunnen uitsluiten. Tevens ben ik nog steeds in contact met een aantal recruiters en verwacht ik dat deze contacten bruikbaar zijn op het moment dat ik actief opzoek ga naar mijn eerste baan in het voorjaar van 2018. 

Welke gouden tip zou je aan de deelnemers mee willen geven?

Probeer tijdens de cases als een team te werken en te bouwen op elkaars sterktes! Tevens zou ik zeggen; laat jezelf verrassen en grijp iedere mogelijkheid aan om meer informatie te krijgen over de deelnemende bedrijven en hun carrière mogelijkheden. Soms denk je heel goed te weten wat je wel en niet wilt, maar ik kwam er tijdens de NMS achter dat dit niet altijd het geval is. Bovendien; ben jezelf! Dat brengt je denk ik het verst. Succes en Enjoy!

Marco van de Sande