• Interviews

Interviews

Een van de winnaars van de NMS 2017 is Tessa van der Kroft. De titel 'Grootste Marketing Talent van Nederland 2017' heeft het erg goed gedaan op haar CV.
In dit interview legt ze uit wat deelname aan de NMS oplevert. 

Tessa van der Kroft

Waarom heb je besloten aan de NMS mee te doen?

Tijdens mijn master in Marketing Management ben ik veel bezig geweest met het aanvullen van mijn CV, om na mijn master het werkende leven in te gaan. Toen ik hoorde over de Nationale Marketing Strijd was ik direct enthousiast. Ik zag mijn deelname niet alleen als een mooie aanvulling voor mijn CV, maar vooral als kans om met veel verschillende bedrijven kennis te maken, uitdagende marketing cases uit te werken en samen te werken met mensen die even enthousiast zijn over marketing als ik.

 

Welk bedrijf heb je bezocht tijdens de inhousedag en hoe heb je dit ervaren?

Ik had mijn inhousedag bij Rentokil Initial. Dit was een afwisselende dag waarin we een presentatie kregen over Rentokil Initial zelf, een rondleiding door de fabriek kregen en een case uit moesten werken. De case die wij kregen associeerde ik niet direct met het bedrijf. Dit vond ik juist leuk, omdat het een aanvullend inzicht gaf in de werkzaamheden van Rentokil Initial. Iedereen was lekker competitief en er kwamen veel verschillende en creatieve uitwerkingen voorbij.

 

Aan welke cases heb je gewerkt tijdens de NMS en hoe vond je deze?

Naast de case van Rentokil Initial tijdens de inhousedag heb ik gewerkt aan cases voor Expand Online en Perfetti van Melle en heb ik een training gevolgd van Kantar TNS. De leukste case vond ik die van Perfetti van Melle. De case die we kregen was voor Fruitella, wat ik sowieso een heel leuk merk vind. Anders dan de andere bedrijven gaf Perfetti van Melle ons een grote hoeveelheid data. Het meenemen van deze extra informatie in de uitwerking van de case zorgde voor een extra uitdaging. Hierdoor konden we ook veel meer kanten op in de uitwerking en waren de uitwerkingen van de verschillende teams voor deze case veel meer uiteenlopend dan dat het geval was bij andere cases waar ik aan had gewerkt. Daarnaast heb ik een company dinner gehad met Expand Online. De finale case werd verzorgd door Motivaction International. Deze case was totaal anders dan de voorgaande cases. In deze case moest je namelijk een merk kiezen uit een voorselectie en hiervoor een marketing plan uitwerken die goed was voor profit, people en planet. Daarnaast moest je in je plan ook nog een van de sustainable development goals van de VN verwerken. Ieder team had recht op 1 tussentijds feedback moment met 1 van de jury leden. Het duurde bij alle teams heel lang voordat ze al deze componenten tot een logisch geheel hadden gebracht en hier ook nog een goed marketing plan van hadden gemaakt. Mede hierdoor was de spanning tijdens het uitwerken van deze case echt om te snijden.    

 

Wat heb je aan de NMS overgehouden?

Heel veel! Sowieso doet de titel 'Het Grootste Marketing Talent van 2017’ het goed op je CV. Mede dankzij mijn deelname aan de Nationale Marketing Strijd kan ik mijn passie voor marketing uiten in mijn werkzaamheden als Marketing Campagne Manager bij spotONvision. Zij zagen mijn overwinning op de Nationale Marketing Strijd als een bevestiging van mijn kwaliteiten en als bewijs van mijn sterke ambities. Bovendien is het evenement erg leerzaam geweest voor me en ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug. Ik heb gezien hoe veel verschillende uitwerkingen er zijn voor een en dezelfde case. Ook wisselde de teams per case, waardoor je erg goed met verschillende type mensen samen moet werken. Je leert hierdoor je eigen kwaliteiten kennen en ook de kwaliteiten van anderen in een teamverband. Mijn enthousiasme voor marketing is alleen maar groter geworden door mijn deelname aan de Nationale Marketing Strijd.

 

Welke gouden tip zou je aan de deelnemers mee willen geven?

Iedereen doet natuurlijk mee om tot ‘Het Grootste Marketing Talent’ te worden benoemd, maar vergeet vooral niet om er van te genieten. Wees competitief ingesteld, maar leg je focus niet puur op het winnen van de Nationale Marketing Strijd. Heb ook plezier in alle activiteiten gedurende de inhousedag en de finale dagen!

 

 

 

In 2017 deed Lotte de Vogel mee aan de Nationale Marketing Strijd.
De titel 'Grootste Marketing Talent van Nederland 2017' heeft haar heel wat opgeleverd. Benieuwd wat? Lees dan het interview met Lotte.

 

Lotte de Vogel

 

Wat heeft jou doen besluiten om aan de NMS mee te doen?

Toen ik mee deed aan de Nationale Marketing Strijd zat ik in mijn masterjaar en dus het laatste jaar van mijn studie. Bij de Nationale Marketing Strijd zijn veel verschillende bedrijven aanwezig. Het leek me daarom een heel geschikt evenement om met verschillende bedrijven in contact te komen en te kijken wat voor type bedrijf bij mij zou passen als eventuele werkgever. Daarnaast sprak het wedstrijdelement en de kans om de titel 'Grootste Marketing Talent van 2017' te winnen mij erg aan. 

Welk bedrijf heb je bezocht tijdens de inhousedag en hoe heb je dit ervaren?

Tijdens de inhousedag heb ik het hoofdkantoor van L'Oréal bezocht. Ik vond het heel leuk om een keer achter de schermen te kunnen kijken bij zo'n grote FMCG speler en daarnaast heb ik daar ook een hele leuke case mogen maken voor Vichy.  

Aan welke cases heb je gewerkt tijdens de NMS en hoe vond je deze?

Ik heb gewerkt aan cases voor L'Oréal, Perfetti van Melle en AB InBev. Ik vond dit allemaal erg leuke cases aangezien al deze bedrijven FMCG bedrijven zijn en ik na mijn studie ook graag bij zo'n soort bedrijf wilde werken. De finalecase voor Motivaction was super spannend, maar erg leuk om te maken aangezien het een heel ander type case was dan de cases die ik ervoor gemaakt had. De twee uur die we hadden om de case te maken vlogen voorbij met uiteindelijk een geweldig resultaat! 

Wat heb je aan de NMS overgehouden?

Heel veel leuke contacten en het was voor mij een bevestiging dat ik graag aan de slag wil als marketeer bij een FMCG bedrijf. Daarnaast staat de titel 'Grootste Marketing Talent van 2017' natuurlijk heel erg mooi op je CV en dit heeft zeker geholpen bij het solliciteren naar mijn huidige functie als Junior Customer Marketeer Indola bij Henkel. 

Welke gouden tip zou je aan de deelnemers mee willen geven?

Probeer zoveel mogelijk te netwerken met bedrijven die aanwezig zijn, want dit kan je enorm helpen in je carrière en door met bedrijven te praten kom je er ook achter welk type bedrijf het beste bij jou past. Verder is het belangrijk om tijdens de case gebruik te maken van alle informatie die je hebt gekregen van het bedrijf en binnen de korte tijd die je hebt voor het maken van de case met een creatief en tegelijkertijd realistisch idee te komen. 

 

 

 

 

Een van de winnaars van de NMS 2017 was Corinne de Keizer.
Ben je benieuwd wat zij aan de NMS heeft overgehouden en wat misschien wel dé gouden tip is om de NMS te winnen? Lees dan snel verder!

                                                                      

Corinne de Keizer

 

Wat heeft jou doen besluiten om aan de NMS mee te doen?   

Ik was tijdens de NMS met de laatste loodjes van mijn master Marketing Management bezig en mijzelf aan het oriënteren op de arbeidsmarkt.
Ik geloof dat de beste manier om erachter te komen of een bedrijf bij je past is door het bedrijf te bezoeken tijdens een inhousedag en de mensen achter de merken te leren kennen. Dit is precies wat de NMS mogelijk maakt en waarom ik mij heb ingeschreven.

Welk bedrijf heb je bezocht tijdens de inhousedag en hoe heb je dit ervaren?

Ik heb een bezoek gebracht aan Expand Online. De inhousedag was erg goed geregeld, vol leuke presentaties, een case en natuurlijk een borrel!

Aan welke cases heb je gewerkt tijdens de NMS en hoe vond je deze?

Uiteenlopende marketing cases, over het promoten van ABN Amro tot het beter verkopen van snoepgoed van Perfetti van Melle. Deze cases geven je een goed inzicht in vraagstukken die je in je carrière kunt krijgen en doordat je met teamgenoten van verschillende achtergronden samenwerkt leer je ook erg veel van elkaar.

Wat heb je aan de NMS overgehouden?

Een baan! Tijdens de NMS heb ik mogen aanschuiven bij de lunch van Nestlé, waar ik uiteindelijk ben aangenomen voor het Young Talent Program.

Welke gouden tip zou je aan de deelnemers mee willen geven?

Praat vooral met zoveel mogelijk verschillende mensen van bedrijven om erachter te komen of je binnen het bedrijf past. En geniet vooral van de leuke tijd, de leerzame momenten door de samenwerking met medestudenten en de nieuwe contacten die je op doet!